5468
22:44 16.012018

МВФ та Світовий банк жорстко розкритикували президентський законопроект про антикорупційний суд

Політика 2274

Ще наприкінці минулого року Президент України Петро Порошенко вніс до парламенту проект закону про Вищий антикорупційний суд. Також Глава Держави зареєстрував у ВР проект закону про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку з прийняттям Закону «Про Вищий антикорупційний суд». Обидва законопроекти визначені як невідкладні.

111

15 січня «Європейська правда» оприлюднила копію листа, у якому Міжнародний валютний фонд офіційно повідомив українську владу про те, що ухвалення президентського законопроекту про антикорупційний суд у його нинішній редакції означатиме порушення Києвом своїх зобов’язань перед міжнародними партнерами.

Лист на трьох сторінках від голови місії МВФ до України Рона ван Родена спрямований на адресу Глави Адміністрації Президента України Ігоря Райніна, однак його копії надіслані також прем’єру, спікеру, кільком міністрам, представникам уряду та іншим посадовцям.

У листі представник Фонду категорично виключає можливість того, що МВФ погодиться із ухваленням президентського законопроекту про антикорупційний суд (АКС). «Подання президентом законопроекту про АКС мало стати кроком у правильному напрямі (у питанні боротьби з корупцією). Однак щодо того проекту, який був поданий 22 грудня, у нас є серйозні застереження, низка його положень не сумісні із зобов’язаннями України за програмою співпраці з МВФ, а також суперечать рекомендаціям Венеціанської комісії», – ідеться в листі.

Документ на трьох сторінках пояснює, чому такий закон не дозволить створити суд, який користувався би довірою в Україні та за кордоном. Зауваження Фонду розбиті на три групи: щодо процедури відбору суддів, щодо положень закону, спрямованих на гальмування створення АКС, а також щодо юрисдикції суду. Загалом у документі 9 системних зауважень. «Законопроект створює юридичні можливості для додаткових затримок у створенні антикорупційного суду», – зазначається в листі. «Юрисдикція суду має відповідати юрисдикції НАБУ та САП», – наполягає МВФ. Найбільший блок претензій пов’язаний із питанням відбору суддів. У Фонді вимагають, щоби в АП виконали рекомендацію Венеціанської комісії й надали представникам міжнародних донорів України в антикорупційних питаннях право блокувати призначення недоброчесних суддів. «Роль Громадської ради міжнародних експертів має бути вирішальною, а не просто дорадчою (як у президентському проекті)… Негативне рішення Ради щодо кандидата має бути зобов’язуючим для Вищої кваліфікаційної комісії суддів», – сказано в листі МВФ. Також Фонд наполягає, що до складу Ради мають бути включені не тільки міжнародні організації, але й представники донорів «відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії». «Створення та запуск антикорупційного суду – ключове завдання в українському антикорупційному порядку денному… Однак у поточному вигляді закону про АКС ми не будемо готові його підтримати. МВФ готовий допомогти Адміністрації Президента переглянути закон, щоби привести його у відповідність із зобов’язаннями української влади та рекомендаціями Венеціанської комісії», – ідеться в документі.

Зауважимо, що більшість рекомендацій МВФ збігається з претензіями до законопроекту Порошенка українських антикорупційних активістів.

21 — копия

Уже наступного дня, 16 січня, стало відомо, що Світовий банк теж висунув вимоги щодо антикорупційного суду, зокрема конкретну вимогу на 800 млн дол. Копію листа оприлюднила «Європейська правда».

Директор Світового банку, відповідальна за український напрямок, надіслала до Верховної Ради та Адміністрації Президента листа, в якому попередила про неприпустимість ухвалення закону про антикорупційний суд (АКС) у редакції, запропонованій Президентом.

По суті, у Світовому банку попередили, що Україна має привести законопроект у відповідність до рекомендацій Венеціанської комісії, якщо зацікавлена отримати гарантії банку на суму $800 млн. «Законопроект потребує перегляду норм, які перераховані нижче, щоби він відповідав рекомендаціям Венеціанської комісії та задовольняв вимоги Світового банку про надання гарантій на суму близько $800 млн на підтримку ключових реформ в Україні», – йдеться в повідомленні.

Більшість вимог Світового банку майже збігаються із тими, що перераховані у вищевказаному листі МВФ. Також наводиться блок претензій щодо положень президентського законопроекту, які можуть суттєво загальмувати початок роботи АКС. Водночас у тому, якою має бути процедура зміни законопроекту, позиції банку та МВФ дещо розходяться.

«Ми віримо, що ці зміни можуть бути внесені в законодавчому процесі в разі, якщо буде сильне політичне лідерство та підтримка цього процесу з боку президента та керівництва парламенту», – сказано в документі.

Варто зазначити, що президентський законопроект має кілька альтернативних, авторами яких є представники різних фракцій. У вівторок, 16 січня, парламент мав розглядати питання про внесення законопроекту про антикорупційний суд до порядку денного. Однак увесь робочий день народні депутати присвятили дискусіям щодо так званого закону про деокупацію Донбасу. Відтак деякі політологи одразу заговорили, що суперечки навколо законопроекту по Донбасу насправді є спробою затягнути час та відвернути увагу від законопроекту про антикорупційний суд.

До речі, під час брифінгу напередодні засідання ВРУ Голова Верховної Ради України Андрій Парубій, коментуючи питання про те, коли буде розглянутий законопроект про антикорупційний суд, розповів: «Справді, внесений Президентом законопроект має кілька альтернативних. Станом на сьогодні їх не три, а чотири. І завтра буде пропозиція включити їх лише до порядку денного сесії, що дає підстави профільному комітету їх розглядати, а розглядати в сесійній залі ми зможемо тільки після відповідного розгляду комітетом. Яким буде рішення комітету, наскільки він зможе в поправках, у дискусіях і власне запропонувати рішення Верховній Раді України, таке й буде обговорюватися на засіданні, але, звичайно, це відбуватиметься тільки після рішення комітету», – сказав він.

За його словами, зважаючи на великий розголос не лише в українському суспільстві, а й у міжнародному співтоваристві, комітет швидко та ефективно розгляне всі законопроекти, які були подані. «Я, зі свого боку, ініціюватиму, щоб він чимшвидше з’явився на розгляді Верховної Ради України», – зазначив Андрій Парубій.

Також спікер парламенту додав, що цього тижня законопроект про антикорупційний суд навряд чи з’явиться в сесійній залі. «Малоймовірно. Тобто теоретично можливо, що якщо ми завтра включимо, у середу комітет розгляне, а в четвер доведеться включити в порядок денний сесії, потім розглядати. Технологічно, теоретично це можливо, якщо в середу буде розгляд комітету», – наголосив Андрій Парубій.

Водночас перший заступник голови парламенту Ірина Геращенко в ефірі програми «Свобода слова» в понеділок увечері виловила думку, що «в березні ми матимемо ухвалений законопроект. І в нас буде кілька місяців, щоб суд запрацював».

Однак який зі згаданих законопроектів урешті приймуть і яким буде остаточний текст закону після внесення правок, поки сказати важко. Можливо, під тиском міжнародних партнерів будуть внесені серйозні правки в президентський законопроект, а можливо, за основу візьмуть один з альтернативних. Так чи інакше, малоймовірно, що наша влада махне рукою на вимоги МВФ та Світового банку. Хоча намагання розробити законопроект під себе тут абсолютно очевидне. Тож тепер, здається, усе залежить від того, наскільки переконливими будуть наші міжнародні партнери щодо своїх вищеназваних вимог. Гра триває…

Руслан ФАТУЛА

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах