В Ужгороді розповіли про виклики децентралізації та перші кроки ТГ Закарпаття
У середу, 19 травня, відбувся онлайн-семінар «Діяльність Програми U-LEAD у Закарпатській області». Із представниками ЗМІ поспілкувалися представники закарпатського РО Програми «U-LEAD з Європою». Загалом йшлося про перші кроки громад у новій системі територіальної організації влади, про фінансові ресурси громад Закарпаття, а також про внесок програми «U-LEAD з Європою» у посиленні спроможності громад Закарпаття.
За словами радника з питань децентралізації та місцевого самоврядування Закарпатського РО Програми «U-LEAD з Європою» Павла Рябоконя, до того, як реформа з децентралізації почала свою дію, на Закарпатті було 13 районів (13 – районних рад, 11 – міських рад, 19 – селищних рад, 307 – сільських рад). Після реформи в області утворилися такі адміністративні трансформації: утворилося 6 районів (6 – районних рад, 11 – міських рад, 18 – селищних рад, 35 – сільських рад).
Проаналізували також голів місцевих рад територіальних громад на Закарпатті, що об’єдналися (переобраних та зовсім нових). Як виявилося, найбільше нових місцевих голів у Хустській та Ужгородській ТГ.
Що стосується гендерного принципу, то всього 6 жінок на Закарпатті є головами ТГ.
Цікавим є також віковий розподіл голів місцевих ТГ. На Закарпатті тільки дві громади обрали за голову особу, молодше 30 років: Королівська та Пилипецька ТГ.
– Загалом поняття ОТГ, воно втратило свою актуальність. Причиною цього стало прийняття Закону №562, де був введений термін Територіальна Громада (ТГ на зміну ОТГ), – зазначив Павло Рябоконь. – Наступне – вибори старости. Раніше він обирався мешканцями старостинських округів, а тепер затверджується радою за пропозицією голови (Закон №805). Щодо служби в органах місцевого самоврядування, то тепер знято обмеження щодо граничного віку перебування на службі в ОМС з усіх виборних посад. Для інших посадових осіб ОМС – можливість продовження перебування на службі в ОМС до досягнення 70-річного віку.
Також одними із викликів були реорганізація ОМС та утворення ЦНАП. З 64 територіальних громад, які утворилися, тільки 8 не провели реорганізацію. Це ті громади, які були добровільно об’єднані.
Що стосується очікуваних змін в законодавстві, то мова про законопроекти, які дуже необхідні для того, щоб підтримати децентралізаційні процеси: Законопроект №2194 та 2195 – земельна децентралізація; створення центрів надання культурних послуг та реформування мережі бібліотек в громадах №4318, 5002; Законопроект №4298 – про місцеві державні адміністрації; Законопроект №4497 – підвищення порогу закупівель.
Як розповів під час семінару Михайло Бундзяк, радник з питань муніципальних фінансів та управління Закарпатського регіонального офісу, на Закарпатті у 2020 році 3 ТГ отримували з державного бюджету базову дотацію у розмірі 27,4 млн грн. Одна ТГ спрямувала кошти до державного бюджету як реверсну дотацію – 43,5 млн грн (Мукачівська ТГ), а також були 3 бездотаційні ТГ.
У 2021 році на Закарпатті з 64 ТГ, 56 територіальних громад отримують з державного бюджету базову дотацію у розмірі 1 180,5 млн грн, 6 ТГ спрямовують кошти до державного бюджету як реверсну дотацію у розмірі 181, 5 млн грн, а також 2 ТГ є бездотаційними.
Насамкінець семінару керівник Закарпатського регіонального офісу Микола Сюсько розповів про внесок Програми «U-LEAD з Європою» у посилення спроможності громад Закарпаття. Зокрема мова йшла про підтримку новостворених громад на етапі різноманітних консультацій, семінарів та тренінгів.
Христина БІКЛЯН
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися