13368
13:45 6.032022

Що передбачає для громадян України, які покинули її через військову загрозу Росії, активізована директива ЄС про захист мігрантів?

Політика 17408

Як відомо, після вторгнення Росії в Україну 24 лютого країни Європейського Союзу намагаються всіма можливими способами підтримати Україну. Ця підтримка включає в тому числі і санкції як проти самої Росії, її конкретних галузей економіки та представників центральних органів влади, так і проти російських олігархів, які підтримують авторитарний режим Кремля, включаючи і санкції проти самого президента Володимира Путіна.

Також санкції запроваджено проти сателітного до Росії режиму «президента» Білорусі Олександра Лукашенка. І, крім цього, ЄС постійно надає посилену гуманітарну, фінансову та оперативну підтримку Україні та її громадянам, безперешкодно приймаючи їх на своїй території.

Тому ще 3 березня Європейський Союз дав свою згоду на впровадження раніше ніколи не застосовуваної директиви про надання тимчасового захисту громадянам України, які змушені рятуватися від військової агресії з боку регулярної армії Росії. Саме рішення про активування директиви було формально ухвалено наступного дня, 4 березня, тоді ж опубліковано і одразу набуло чинності. До відома, це безпрецедентне рішення було прийнято через найбільший з часів Другої світової війни потік переселенців до країн євроблоку.

Важливим у цій ситуації є те, що вищезгадана директива обходить традиційно складну процедуру надання притулку та пропонує швидкий і спрощений доступ до захисту в усьому ЄС. Тому всі 27 членів Європейського Союзу і вирішили вперше з 2001 року здійснити цей крок, адже вона призначена для надання негайної допомоги та захисту біженцям від війни.

Нагадуємо, що за попередніми даними Агентства ООН у справах біженців та цілого ряду українських і європейських ЗМІ, вже понад один мільйон українців вимушено покинули свою батьківщину після початку російського вторгнення.

У той же час Європейська комісія пропонує напрацьовані та прийняті в ЄС оперативні вказівки, які спрямовані на те, щоб допомогти прикордонникам держав-членів ефективно керувати прибуттям на кордони з Україною, підтримуючи при цьому високий рівень безпеки. Ці вказівки також рекомендують державам-членам створити спеціальні смуги екстреної підтримки для передачі гуманітарної допомоги та нагадує про можливість надання доступу до ЄС з гуманітарних міркувань, повідомляють офіційні інформаційні джерела Європейського Союзу.

З цього приводу очільниця Європейської Комісії Урсула фон дер Ляєн заявила наступне: «Європа підтримує всіх тих, хто потребує. Усіх тих, хто рятується від путінських бомб, з радістю зустрінуть у Європі, звідки б вони не прийшли. Ми забезпечимо захист тих, хто шукає притулок і допомогу тим, хто шукає безпечну дорогу додому».

Зі свого боку, інший єврочиновник – віце-президент із просування європейського способу життя Маргарітіс Схінас наголосив на наступному: «В історично безпрецедентному заході Комісія сьогодні пропонує надати негайний захист в ЄС тим, хто тікає з України. Усі ті, хто рятується від війни, отримають безпечний статус і доступ до шкіл, медичної допомоги та роботи. У той же час ми працюємо над тим, щоб людям та їхнім домашнім тваринам було легше перетинати кордони з необхідними перевірками безпеки. Часи настають і для нас, але Європейський Союз і кожна з його держав-членів безсумнівно демонструють, що ми готові це зробити, навіть якщо це буде коштувати нам багато зусиль та стати солідарними з Україною».

Комісарка ЄС із внутрішніх справ Ілва Йоханссон у свою чергу зазначила: «Я пишаюся тим, як ЄС та держави-члени надають негайну підтримку тим, хто постраждав від жахливої загрози війни. Завдяки нашим сьогоднішнім пропозиціям ми надамо державам-членам додаткові можливості для впорядкованого та ефективного управління цією кризою. Ми надамо людям, які потребують право на проживання, доступ до ринку праці та житла, і, нарешті, за допомогою настанов ми подбаємо про те, щоб ті, хто рятується від війни в Україні, могли швидко потрапити до ЄС, не проходячи тривалих формальностей на кордонах».

Тож, тепер давайте розглянемо, що конкретно пропонує директива про тимчасовий захист. Власне, вона і була спеціально розроблена, щоб «надати негайний захист особам, які її потребують, і уникнути перевантаження систем притулку держав-членів». Згідно з цим фактом, «громадяни України та люди, які зробили Україну своєю домівкою, а також члени їхніх сімей, переміщені внаслідок конфлікту, матимуть право на захист у всьому Європейському Союзі». Такий тимчасовий захист діятиме один рік. Проте, якщо ситуація в Україні не стабілізується, то дію цієї директиви автоматично буде подовжено на шість місяців. І таку пролонгацію можна буде зробити два рази.

Інші «особи, які на законних підставах перебувають в Україні короткостроково і можуть безпечно повернутися до країни походження не підпадають під дію цього захисту». Проте їм мають дозволити в’їзд до ЄС для транзиту до повернення до країни їхнього походження, офіційно заявляють у Єврокомісії.

Як зазначається у директиві про тимчасовий захист, та з урахуванням надзвичайного та виняткового характеру російського військового нападу на Україну і масштабів масового прибуття людей до ЄС, пропонуються наступні «кроки» для полегшення вирішення поточної ситуації:

  1. Забезпечення негайного захисту та прав: це включає права на проживання, доступ до ринку праці, доступ до житла, соціальної допомоги, медичної чи іншої допомоги та засобів до існування. Для дітей та підлітків без супроводу тимчасовий захист надає право на законну опіку та доступ до освіти;
  2. Зменшення тиску на національні системи (країн ЄС – авт.) надання притулку шляхом створення статусу захисту зі зменшеними адміністративними перешкодами. Це дозволить уникнути перевантаження національних систем надання притулку і дозволить державам-членам організовано та ефективно управляти прибуттям з повною повагою до основних прав і міжнародних зобов’язань;
  3. Посилена солідарність та розподілу відповідальності: правила директиви про тимчасовий захист сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо розміщення переміщених осіб з України. «Платформу солідарності», де країни-члени можуть обмінюватися інформацією про можливості прийому, координуватиме Єврокомісія;
  4. Подальша підтримка з боку Агенцій ЄС: Frontex, Агентство Європейського Союзу з питань притулку та Європол можуть надавати подальшу оперативну підтримку на запит держав-членів, щоб забезпечити безперебійне виконання цього рішення.

Самі інструкції щодо управління зовнішніми кордонами роз’яснюють спрощення, доступні для прикордонників держав-членів згідно з правилами Шенгенської зони у проведенні прикордонного контролю. Це допоможе забезпечити ефективне управління кордоном, щоб допомогти тим, хто тікає від війни, знайти притулок без зволікання, підтримуючи високий рівень перевірок безпеки, повідомляють на офіційному сайті Європейської комісії.

Так, «доступні полегшення включають»:

  1. Спрощення прикордонного контролю на кордонах ЄС з Україною: згідно з правилами Шенгену, прикордонники можуть тимчасово послабити прикордонний контроль у виняткових випадках для певних категорій осіб. Настанови викладають критерії, які допоможуть державам-членам вирішити, до кого це може стосуватися, з урахуванням потреб уразливих мандрівників, таких як діти. Якщо не вдається встановити особу, яка прибула, слід застосовувати регулярний прикордонний контроль. Крім того, держави-члени можуть також вирішити здійснювати прикордонний контроль під час або після транспортування мандрівників у безпечне місце, а не в пункті пропуску. Ці два заходи допоможуть скоротити час очікування на кордоні, щоб людимогли без зволікань дістатися до безпечного місця;
  2. Гнучкість щодо умов в’їзду: згідно з правилами Шенгену, прикордонники можуть дозволят громадянам, які не є членами ЄС, в’їжджати на територію держави-члена з гуманітарних міркувань, навіть якщо вони не відповідають усім умовам в’їзду (наприклад, навіть якщо у них немає дійсного паспорта. або візи з ними), або не мають цифрового сертифікату ЄС про COVID-19 (EUDCC). Держави-члени можуть застосовувати цей відступ, щоб дозволити в’їзд усім тим,, хто тікає від конфлікту в Україні;
  3. Дозвіл перетину на тимчасових прикордонних пунктах пропуску за межами офіційних прикордонних пунктів пропуску: це може допомогти зменшити затримки на кордоні в нинішній ситуації, наприклад, якщо дороги до офіційних пунктів перетину кордону перекриті покинутими автомобілями;
  4. Спрощений доступ для рятувальних служб та гуманітарної допомоги: Держави-члени повинні вжити спеціальних заходів для полегшення входу та виходу рятувальних служб, поліції та пожежних команд, у тому числі для надання медичної допомоги, їжі та води людям, які очікують перетину кордону. Держави-члени також мають створити спеціальні смуги на пунктах пропуску на кордоні, щоб забезпечити доступ і повернення організацій, які надають гуманітарну допомогу людям в Україні;
  5. Особисті речі та домашні тварини: переселенці з України можуть привозити особисті речі без мит. Інструкції також роз’яснюють доступні полегшення для тих, хто подорожує зі своїми домашніми тваринами.

Крім цього, ці інструкції настійно рекомендують державам-членам використовувати підтримку, яку можуть надати агенції ЄС. До прикладу, Frontex зможе допомогти у ідентифікації та реєстрації людей, які прибувають, а Європол має можливість розгорнути офіцерів, які підтримують країни-члени за допомогою вторинних перевірок, інформують у Європейській комісії.

Юрій КОПИНЕЦЬ

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах