У п’ятницю, 18 листопада, Закарпатську область із робочим візитом відвідав міністр інфраструктури України Володимир Омелян.
Зустрічали високопосадовця голова ОДА Геннадій Москаль та виконуючий обов’язки голови обласної ради Йосип Борто. Володимира Омеляна супроводжував нардеп Валерій Лунченко.
Аеропорт запрацює вже навесні
В Ужгороді міністр разом із керівництвом краю ознайомилися з ходом реконструкції міжнародного аеропорту. Після огляду летовища Володимир Омелян наголосив: «Безумовно, аеропорт треба запускати!» За його словами, Міністерство інфраструктури вже провело ряд зустрічей з керівництвом області та очільниками Державіаслужби. «Ми готові в якнайшвидший термін дати необхідну сертифікацію цього аеропорту. Зараз вирішуємо питання щодо обслуговування польотів. Думаю, є непогані шанси, що навесні він уже міг би запрацювати», – сказав міністр, пізніше уточнивши, що йдеться про березень чи квітень 2017 року. «З боку міністерства буде повна підтримка. Безперечно, Закарпаттю дуже не вистачає Ужгородського аеропорту. На жаль, такий самий аеропорт був втрачений у Мукачеві. Я вважаю, що це величезна помилка», – заявив міністр.
Поки аеропорт приймає чартерні рейси, однак паралельно йде робота над відновленням його повноцінного функціонування, частина якої покладена на обласну владу. У грудні цього року заплановані поїздка голови ОДА в Братиславу та зустріч із керівництвом міністерства транспорту Словаччини для вирішення питання диспетчерського обслуговування аеропорту «Ужгород» (як відомо, літаки, котрі здійснюють рейси через наш аеропорт, залітають на територію Словаччини).
50 мільйонів євро на новий транспортний коридор
Після цього делегація відвідала Берегівський район, де оглянула новий ПП «Дийда (Україна) – Берегдароц (Угорщина) ». Саме через цей пункт пропуску буде з’єднано угорський автобан М-3 і трасу «Київ – Чоп». Джерелом фінансування будівництва української ділянки дороги до села Дийда стануть кошти уряду Угорщини, які будуть надані Україні в рамках кредитної угоди на суму 50 мільйонів євро. Ці кошти також планують використати для будівництва Берегівської об’їзної дороги. Відтак через новий КПП буде направлено основний потік вантажного транспорту з України в Угорщину. Остаточні рішення щодо будівництва нового транспортного коридору й надання кредиту приймуть під час офіційного візиту Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана до Будапешта й переговорів із Прем’єр-міністром Угорщини Віктором Орбаном.
Переговори з представниками Угорщини
У ході робочого візиту на Закарпаття міністр інфраструктури і керівники області ознайомилися з ходом реконструкції Міжнародного пункту пропуску «Лужанка – Берегшурань» на українсько-угорському кордоні. Там вони провели переговори з групою представників уряду Угорщини, яку очолював заступник держсекретаря з питань розвитку прикордонної інфраструктури Петер Кіш-Парціу.
За підсумками перемовин міністр інфраструктури Володимир Омелян розповів: «Ця зустріч проходила напередодні візиту Прем’єр-міністра України до Будапешта. Обговорили питання інфраструктури… Перш за все нам необхідно зробити перетин кордону максимально комфортним для громадян обох країн. Це робиться як шляхом розширення контрольно-пропускних пунктів, так і розбудови відповідної інфраструктури».
Також, за словами міністра, було обговорено питання про підписання договору в Будапешті наступного тижня між прем’єр-міністрами України та Угорщини про виділення нашій державі кредиту в 50 мільйонів євро на розвиток інфраструктури.
Щодо розширення КПП «Лужанка» в селі Астей міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив: «Ми мали закінчити проект до кінця року… Угорська сторона майже готова, утім ми вирішили спільно звернутися, Угорщина та Україна, до Єврокомісії з проханням продовжити проект до кінця 2017 року. Якщо це буде зроблено, тоді ми встигнемо… і матимемо абсолютно новий контрольно-пропускний пункт, зручний для всіх громадян України».
Поїзд «Будапешт – Мукачево» на євроколії
Окрім того, Володимир Омелян розповів, що з представниками Угорщини було обговорено питання залізничного сполучення Будапешт –Мукачево. «Угорська сторона готова на цей варіант. Я сподіваюся, згадане питання буде зафіксовано у двосторонньому протоколі між прем’єр-міністрами обох країн на зустрічі в Будапешті наступного тижня. Суттєвою перевагою цього сполучення стане те, що воно буде здійснюватися на євроколії. Тобто без довгого незручного очікування для заміни колісних пар. Це буде дуже зручно для багатьох подорожуючих. І можливо, багато хто захоче пересісти з автомобілів на залізничний транспорт», – припустив урядовець.
У коментарі «Карпатському об’єктиву» виконуючий обов’язки голови облради Йосип Борто розповів, що в разі успішного запуску поїзда «Будапешт – Мукачево» на євроколіях цей маршрут у перспективі планують подовжити аж до Києва. «Таким чином будемо мати новий швидкісний поїзд «Київ – Будапешт», зручний для закарпатців та інших жителів України», – сказав Йосип Борто.
Про фонд доріг
Торкнувся міністр і теми створення фонду доріг. «Важливою перевагою є те, що всі акцизи з нафтопродуктів, які імпортуються в Україну, будуть надходити не в державний бюджет, а в дорожній фонд. Тобто громадяни розуміють, що, сплачуючи податки при заправці своїх автомобілів, вони забезпечують надходження грошей на ремонт доріг, а не деінде. Це стане повністю можливим з 2020 року, але з 2018-го 50% таких акцизів уже буде спрямовуватися в дорожній фонд, 35% якого піде на потреби громад. У нас, на жаль, дуже висока смертність на дорогах. Кожного року ми втрачаємо більше чотирьох тисяч громадян, десятки тисяч поранених. Це величезні втрати, і це потрібно змінювати», – наголосив міністр.
Новий пункт пропуску «Велика Паладь – Нодьгодош»
Після переговорів на КПП «Лужанка» представники обох країн оглянули місце майбутнього пункту пропуску «Велика Паладь – Нодьгодош» у Виноградівському районі. Домовлено, що тут угорці облаштують приміщення нового МПП, а Міністерство інфраструктури України капітально відремонтує 9 км дороги до кордону. Наразі з нашого боку туди веде вузенька ґрунтова дорога, тоді як з угорського – новий автошлях підведений ще кілька років тому. На місці, де планують побувати пункт пропуску, представники обох делегацій жваво обговорювали деталі проекту й вирішували, як швидше розпочати та закінчити роботи.
Провели переговори з делегацією Румунії
Останнім пунктом робочого візиту урядовця на Закарпаття став МПП «Дяково – Халмеу», що на українсько-румунському кордоні. Тут міністр інфраструктури та керівники області провели переговори з делегацією Румунії, яку очолював префект повіту Марамуреш Себастіан Лупуц. Ішлося про розбудову прикордонної інфраструктури та відкриття нових пунктів пропуску між двома країнами, зокрема «Хижа – Тарна Маре» у Виноградівському районі, «Яблунівка – Гута» на Хустщині. Обговорили також питання будівництва мосту через Тису між Білою Церквою (Рахівський район) і містом Сігет Мармацієй (повіт Марамуреш) та відновлення залізничного сполучення через пункт пропуску «Тересва – Кимпулунг ла Тиса».
Руслан ФАТУЛА