В Ужгороді відбувся круглий стіл «Проблемні питання організації, підготовки та проведенні перших виборів в об’єднаних територіальних громадах. Регіональний погляд на перспективи виборчої реформи в Україні». Захід проводився в рамках серії регіональних заходів Офісу Ради Європи в Україні (Венеціанська комісія) у співпраці з Ужгородським прес-клубом.
У дискусії взяли участь депутати та представники органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, політичних партій, громадських організацій, члени виборчих комісій, керівництво відділу державного реєстру виборців, журналісти та інші.
Сергій Ткаченко, керівник проектів, Венеціанська комісія, Офіс Ради Європи в Україні зазначив, що круглий стіл має на меті обговорити кілька питань: насамперед, здійснити загальний огляд проблемних питань організації, підготовки та проведення перших виборів в об’єднаних територіальних громадах, які відбулися 29 жовтня і 24 грудня минулого року Експертне обговорення недоліків допоможе покращити виборче законодавство. «Другий фокус уваги – це виборча реформа: у першому читанні прийнято Виборчий кодекс і вже зареєстровано 4400 поправок до другого читання. Ще одна з цілей круглого столу- обговорити виборчу систему в Україні. Ще у 2011 році Венеціанська комісія запропонувала для України пропорційну виборчу систему з відкритими списками в регіональних округах, яка є найбільш адекватною, яку можна прийняти в Україні і яка здатна мінімізувати головні проблеми виборів в Україні: підкуп виборців, корупцію та адмінресурс. Хоча виборча система не панацея, якщо не будуть вирішені головні питання у процедурному плані. Наприклад, невідворотність покарання за виборчі злочини». Сергій Ткаченко також зауважив, що всі пропозиції, озвучені на круглому столі увійдуть у загальний аналітичний документ, який згодом зареєструють в якості поправок до Закону про місцеві вибори.
Володимир Венгер, доцент кафедри загальнотеоретичного правознавства та публічного права, Національний університет «Києво-Могилянська академія» детальніше зупинився на виборчому законодавстві. «Повз увагу суспільства пройшов той факт що з прийняттям в першому читанні Виборчого кодексу, у першому читанні було прийнято також невеликий законопроект у частині спрощення процедури прийняття партією рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах,- розповів Володимир Венгер. – Це може стати гарною основою для вдосконалення Закону про місцеві вибори. Адже навіть, якщо Виборчий кодекс буде прийнятий найближчим часом, він не може бути швидко уведеним в дію. Закон про місцеві вибори повинен діяти до місцевих чергових виборів у 2020 році». Відтак експерт зупинився на найбільш яскравих проблемах виборчого поля. Зокрема, роботі виборчих комісій, які потребують на його думку суттєвого вдосконалення. В Україні налічується близько 110 тисяч членів ТВК, які постійно ротуються. У контексті створення ОТГ проблемними, зокрема, є питання проведення виборів, коли об’єднуються громади кількох районів тощо.
Святослав Бабіля, координатор освітніх та виборчих проектів в Закарпатській області Громадянської мережі ОПОРА висвітлив питання відповідальності членів територіальних виборчих комісій. «Дуже часто сумнівні рішення комісії або ті, які мають ознаки порушення закону, приймають досить компетентні люди які чітко усвідомлюють що це порушення має місце. Проте немає практики відповідальності представників комісій різного рівня за свої дії», – зауважив Святослав Бабіля. Про підготовку членів ТВК і їхній фаховий рівень говорив і Ярослав Гулан, координатор спостереження за виборами ГМ ОПОРА в Баранинській ОТГ. Він зазначив, що на останніх виборах в ОТГ, із 17 присутніх членів ТВК працювали голова, секретар і заступник. Були моменти, коли спостерігачі виявляли формальні помилки, які проте могли б стати підставою для оскарження результатів виборів.
Присутній на круглому столі Валерій Найман, заступник начальника патрульної поліції УПП у м.Ужгород та Мукачево підкреслив, що поліція є політично нейтральною і займається забезпеченням порядку при проведенні виборів. При цьому завжди відкрита до співпраці з громадою та експертними організаціями. Григорій Жирков, начальник відділу ведення Державного реєстру виборців зупинився на особливостях у веденні держреєстру, а Анжела Бабкіна, програма “Радник з питань ВПО” БФ “Стабілізейшен суппорт сервісез”, ГО “Закарпаття – Донбас” акцентувала увагу на переселенцях та їх виборчих правах. «На Закарпатті понад зареєстрованих 3600 ВПО, загалом їх біля 5000. 80% не бажають повертатися до своїх регіонів і це потенційні мешканці обєднаних територіальних громад. Але вони залишаються осторонь виборчого процесу місцевих громад, у яких вони проживають уже більше трьох років, – сказала Анжела Бабкіна. – ВПО мають право брати участь у виборах Президента України та народних депутатів до ВРУ. Але не можуть голосувати на місцевих виборах, що є дискримінацією в одному з основних прав громадян України. ВПО входять до міської громади, працюють або навчаються на території міста, сплачують місцеві податки і збори, або в інший спосіб підтримують місто та його мешканців, однак на місцевих виборах мають право лише балотуватися і бути обраними на відповідні виборчі посади в органах міського самоврядування (міського голову, депутата міської ради). Загалом цю проблему можна врегулювати за допомогою ухвалення проекту Закону №6240 «Про внесення змін до деяких законів України (щодо виборчих прав ВПО та інших мобільних всередині країни громадян) »
Голова Полянської ОТГ Іван Дрогобецький, Перечинський міський голова Іван Погоріляк та Іршавський міський голова Степан Бобик поділилися досвідом проведення перших виборів у громадах, розповіли, як реагували на підступи конкурентів та як проходив процес голосуванні і підрахунку голосів. У Полянській ОТГ готують навіть книжку про вибори, а в Іршаві провели вибори старост, на що спроможна не кожна громада. Проте не всі ініціативні громади мають змогу дійти до перших виборів. Зокрема, Богдан Кирлик, селищний голова Великого Березного розповів про багаторазові спроби погодження документів в Закарпатській ОДА після процедури об’єднання, які поки що не отримали позитивного вирішення.
Відтак до дискусії долучилися експерти-політологи та соціологи, представники політичних партій та члени виборчих комісій.