4 липня Комітет з нацбезпеки дав зелене світло законопроекту № 6688, який наприкінці червня був внесений до порядку денного Верховної Ради. Документ, зокрема, надає СБУ право без рішення суду через провайдера блокувати доступ до будь-якого інформаційного ресурсу.
Нагадаємо, законопроект № 6688 вносився до порядку денного сесії парламенту ще в липні минулого року, однак тоді депутатам не вистачило голосів. Згідно з документом, Кримінальний кодекс України пропонується доповнити новим розділом – «Заходи щодо блокування інформаційних ресурсів (сервісів) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах) ». У ньому зазначається, що блокуванням інформаційного ресурсу (сервісу) є припинення доступу необмеженого кола споживачів телекомунікаційних послуг до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах), через котрий поширюється інформація, розповсюдження якої заборонене в Україні.
Законопроект, внесений нардепами з Комітету нацбезпеки й оборони Іваном Вінником (БПП), Дмитром Тимчуком (НФ), Тетяною Чорновіл (НФ), має назву «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері». Такими загрозами пропонується вважати «здійснення впливу на прийняття рішень чи вчинення або невчинення дій органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, службовими особами цих органів, об’єднаннями громадян, юридичними особами». Автори законопроекту пропонують вважати це складовою частиною «технологічного тероризму». Відтак документ надає СБУ право без рішення суду за допомогою провайдера блокувати доступ до будь-якого інформаційного ресурсу. Підставою для цього може бути вже не тільки рішення суду, а й рішення прокурора, слідчого, погоджене з прокурором, або рішення РНБО. Штраф для провайдерів у випадку невиконання вимог правоохоронців – 1% річного прибутку, в разі повторного – 5%.
Після засідання Комітету з нацбезпеки, який рекомендував парламенту ухвалити в першому читанні проект Закону № 6688, його секретар Іван Вінник зауважив: «Стосовно інформаційної безпеки ми пропонуємо врахувати висновки Європейського суду з прав людини, які містяться в трьох рішеннях по справах проти Республіки Туреччина. Там досить цікаві цитати й висновки щодо Конвенції із захисту основоположних прав та свобод людини». Депутат додав, що там ідеться про те, що в інтересах національної безпеки і суспільства свобода слова може бути обмежена, якщо вона перетворюється на пропаганду злочинних дій.
У свою чергу, перший заступник голови парламентського Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики Ольга Червакова жорстко розкритикувала таку ініціативу депутатів. «Народний фронт, здається, зовсім злетів з «катушок». Він протискує цей законопроект уже рік. «Здійснення впливу на органи державної влади» – це будь-який громадський контроль чи пересічний пікет у разі прийняття закону будуть тероризмом. А позасудове блокування сайтів – це повернення навіть не до Януковича, а до самого Сталіна! Навіть закони 16 січня передбачали необхідність рішення суду для блокування інтернет-ресурсів», – наголошує депутат. За її словами, законопроект «пропхали» до порядку денного лише з третього разу.
Обурилися законопроектом і ряд інших нардепів. Зокрема колишній журналіст, а нині нардеп Мустафа Найєм у своєму блозі на «Українській правді» написав: «Так, війна диктує свої правила, і нам треба захищати свій інформаційний простір. Але цей закон не про захист національної безпеки. Цей закон – свідоцтво імпотенції правоохоронних органів. І в мене є залізний аргумент. За чотири роки війни керівники всіх без винятку правоохоронних органів у тій чи іншій формі неодноразово звинувачували журналістів та окремі ЗМІ в підриві національної безпеки й обороноздатності країни».
Відреагували на скандальний проект закону й міжнародні організації. Директор «Amnesty International Ukraine» Оксана Покальчук у «Facebook», коментуючи схвалення законопроекту профільним комітетом Ради, наголосила, що в разі його прийняття «українські провайдери будуть зобов’язані без рішення суду (!) блокувати доступ до будь-якого ресурсу в мережі, який лише підозрюється в порушенні законодавства». «Безпека – це, звісно, добре, але… Треба дуже обережно ставитися до подібних законів, щоб декларований захисний механізм не перетворився на інструмент цензури, який може застосовуватися до ЗМІ, блогерів та будь-яких інших критичних голосів – довільно і без належних доказів загрози чи скоєння злочину», – зазначила вона.
Висловили стурбованість через законопроект № 6688 і в ОБСЄ. Про це заявив представник організації з питань свободи ЗМІ Гарлем Дезір. «Я закликаю законодавців серйозно переглянути текст законопроекту і збалансувати проблеми безпеки з правом громадян на вільне вираження й вільні ЗМІ», – наводить прес-служба ОБСЄ його цитату, пише ТСН.ua. У тексті йдеться, що проект закону, серед іншого, надає додаткові повноваження правоохоронним органам України, особливо щодо блокування доступу до різних видів онлайнових інформаційних послуг. «Хоча я поділяю проблеми національної безпеки України, проект документа повинен тягти за собою конкретні й чіткі заходи, спрямовані на захист принципів прозорості, пропорційності й необхідності, та уникати застосування надмірно широких і надмірних заходів, що впливають на поширення онлайн-контенту в Україні», – сказав представник ОБСЄ, додавши, що в законопроекті також відсутні положення, які забезпечують ефективний судовий нагляд і належний процес щодо рішень про блокування доступу.
У той же час Служба безпеки України підтримала скандальний законопроект. Відповідна заява з’явилася на сайті СБУ. У службі вказали, що застосування Росією новітніх технологій проти України в ході гібридної війни перетворило інформаційну сферу та кіберпростір на одну з ключових арен протиборства з агресором. «Тільки протягом п’яти місяців 2018 року СБ України виявила й задокументувала використання російськими спецслужбами 181 інтернет-ресурсу для дестабілізації соціально-політичної ситуації в нашій країні та маніпулювання суспільною свідомістю громадян. За матеріалами СБУ, ці ресурси внесені до санкційного списку відповідно до останнього рішення РНБО України», – зазначається в заяві. В СБУ також підкреслюють, що запропонований у проекті закону правовий механізм надає Службі безпеки повноваження вживати заходи саме з кіберзахисту об’єктів інформаційної критичної інфраструктури та блокувати подальше поширення комп’ютерних вірусів на території держави. «Передбачене проектом закону унормоване ведення відкритого в загальному доступі Єдиного реєстру виконання судових рішень і застосування санкцій у сфері телекомунікацій, наявність прозорої процедури прийняття процесуальних рішень про тимчасове блокування доступу до інформаційних ресурсів (сервісів) забезпечить демократичний цивільний контроль над діями СБУ для зміцнення національної безпеки України», – вважають у службі. Також у заяві наголошується, що, відповідно до Закону України «Про національну безпеку України», діяльність СБУ буде контролювати й парламент.
Численні фахівці та звичайні користувачі мережі, обговорюючи законопроект № 6688, пишуть, що його ухвалення суттєво вдарить по рівню свободи у всесвітній мережі, а також стане підставою для монополізації ринку надання послуг із доступу до Інтернету.
Фахівець з кібербезпеки Єгор Папишев написав у «Facebook»: «Жорстка цензура Інтернету. Гірше, ніж у РФ. Блокування ресурсів (без суду), яке ви, швидше за все, не зможете обійти. За вас будуть вирішувати, що вам показувати, а що ні. Повна втрата вами анонімності. Ви не зможете користуватися TOR-ом, так. Розпил державного бюджету на придбання устаткування та послуг від відомої ізраїльської компанії «Allot». Детальний моніторинг вашого трафіку. Про вас будуть знати все. Зниження швидкості (або через заходи з контролю й моніторингу трафіку, або у зв’язку з вашими діями з обходу всього цього добра) і значне підвищення цін на Інтернет. Відбудеться монополізація ринку інтернет-провайдерів».
«Наскільки все це підвищить кібербезпеку нашої країни? У макроплані – на нуль. Зеро. Ні на скільки», – додав Папишев. В інтерв’ю УНІАН він також розповів, що «технічний момент реалізації цих блокувань ще більш небезпечний. Технічні експерти розуміють, що здійснити це можна лише шляхом фільтрації трафіку – всіх користувачів змусять установити сертифікати, за допомогою яких ви зможете отримувати доступ в Інтернет. У цьому випадку провайдер, маючи доступ до вашого сертифіката, зможе розкласти ваш трафік буквально «по поличках»: переглянути всю інформацію, якою ви обмінюєтеся, і повністю проконтролювати все те, що ви отримуєте й відправляєте в листах, соцмережах і додатках. Тобто, по суті, ми отримаємо законне перехоплення вмісту трафіку з будь-якого комп’ютера в країні».
Чи то через обурення у ЗМІ та соціальних мережах, де законопроект уже встигли охрестити «диктаторським», а може, з інших причин Верховна Рада направила документ на доопрацювання. І це зовсім не означає, що після цього згаданий або подібний законопроект знову раптом не з’явиться на порядку денному. Тому громадяни мають бути особливо уважними до законодавчих ініціатив, які під тим чи іншим приводом можуть вплинути на ситуацію зі свободою слова в нашій державі.
Руслан ФАТУЛА