На контрольно-пропускному пункті українсько-румунського кордону «Дяково- Халмеу», що на Виноградівщині, знову черги з кількох десяток, а на вихідні і в першій половині тижня – вище сотні фур чи то вантажних транспортних засобів, які прямують з України в Румунію. Серед них машини Білорусії, Молдавії, Турції, Сербії, Словаччини та ін. Черга вантажівок на КПП розтягується вздовж доріг у селах Ботар і Неветленфо́лу. Їхні жителі скаржаться: фури створюють низку незручностей – від неможливості заїхати у власні двори до галасу, забрудненості повітря, багато сміття, порожніх пляжок з -під пива та інших напоїв. Та й водії, за словами людей, часто-густо поводяться неадекватно. Від високої температури під важкими фурами вщент руйнується дороги, тріскають оселі тощо. Словом, розмірене сільське життя зрушене.
22 червня у с. Неветленфо́л з ініціативи депутата облради Карла Резеша та сільського голови Йожефа Оросі відбулася розширена виїзна нарада з участю голови облради Михайла Рівіса та його першого заступника Йосипа Борто, керівництва Виноградівського району, районного відділу поліції, митного поста «Дяково» та прикордонної служби, «Укртрансбезпеки», сільської ради, депутатів обласної та районної рад, представників громадськості.
У ході наради Карло Резеш насамперед подякував керівництву облради за підтримку та вияв бажання допомогти громаді та коротко інформував по суті. Наголошувалось, що це єдиний на українсько-румунському кордоні КПП, який пропускає великогабаритні перевезення, що виїжджають з України. Та через обмежену пропускну потужність румунської митниці, фури стоять частково і на території села.
– Черги на виїзд з України насправді є ситуативними і виникають у вихідні дні: в п’ятницю, суботу і на початку тижня, – зазначив начальник митного поста «Дяково» Микола Веремчук та додав: – Слід сказати, що кількість оформлених транспортних засобів, що перетинають кордон в даному пункті пропуску постійно зростає. Так, станом на 20 червня цього року кількість оформлених транспортних засобів у порівнянні з минулим роком збільшилася на 20 відсотків і склала 5380 одиниць. Причому на 23 відсотки збільшилась кількість оформлених вантажівок на виїзді з України. Тобто, їх кількість наближається, а часто й перевищує проектну середньодобову пропускну спроможність. Для уникнення черг працівниками посту вживаються заходи з прискорення митного оформлення, координації дій з представниками прикордонної служби та румунської митниці.
І це правда. Завдяки постійній співпраці з румунськими колегами і вдається пропустити більше машин. Та це не знімає напруги в селі.
Як бути? Відповідь на це питання і шукали учасники наради, ділилися своїм баченням, думками, пропозиціями.
Михайло Рівіс уважно вислухав усіх учасників наради, поспілкувався селянами та водіями. Останні скаржились на жару, відсутність елементарного побутового сервісу.
– Ми ж не зі своєї власної волі тут стоїмо, – казали вони.
Авжеж, у кожного своя правда, як сказав мудрець, та істина дорожча. І ті, і ті стали заложниками ситуації, з якої треба знайти вихід. А тому зважувалась кожна думка, ініціатива. Пропонувались різні варіанти: від облаштування відповідних парковок до спорудження митного терміналу десь, на околиці на 200 машин з усім сервісом. Звучала і така пропозиція: з дотриманням правових норм спільними групами прикордонників, поліції та добровільних формувань громади регулювати рух машин у бік КПП.
– Щоб зняти напругу серед людей якомога скоріше, необхідно спільно виробити Тимчасову схему організації дорожнього руху на ділянці автомобільної дороги до КПП «Дяково», затвердити її рішенням Виноградівської райради, спільним розпорядженням керівництва поліції і прикордонної служби, а також облдержадміністрації та обласної ради, – підвів риску Михайло Рівіс.
Згадана Схема повинна включити в себе «обрізку» черги в село, облаштування відповідних дорожніх знаків від району до населеного пункту з оновленням відповідної розмітки, регулювання руху транспорту та організацію на початку села тимчасового контрольного пункту з участю представників поліції, прикордонної служби та громадських активістів, які стежитимуть за тим, аби вантажівки стояли до – та за межами Неветленфо́лу і пропускали до КПП по рації машини «пакетом», приміром 20 і більше. Відтак – шукати предметного вирішення питання.
У ході спілкування люди із якось з тугою згадували свою мрію, яка мала шанс на реалізацію , а це – спільний проект з Євросоюзом з побудови нового пункту пропуску «Дяково» дещо на віддалі від існуючого, але з об’їзною дорогою, з відповідною інфраструктурою, з під’їзними шляхами та переїздом через залізничну колію, з декількома смугами на КПП тощо.
– Це був масштабний проект, на який Європа виділила серйозні фінанси . Та через недолуге керування з боку колись Митної служби, потім Міндоходів, а сьогодні ДФС кошти у сумі 3,5 млн євро повернуті до Євросоюзу. Коли приїжджали до нас на зустріч представники Технічного секретаріату із Бухаресту , то ми просили укласти угоду з реконструкції КПП нашого краю на обласному рівні, що дало б можливість обласній владі контролювати виконання робіт, їх якість та терміни, – зауважив М.Рівіс, додавши, що маємо такі ж розбиті пункти пропуску -”Лужанка-Берегшурань” та “Ужгород-Вишнє Нємецьке», де усе розвалено і ні до чого ми не дійшли. Кошти, що були виділені на реконструкцію цих КПП, скоріш за все, також будуть повернуті до Євросоюзу, а ми залишимося з тим, що є.
Гостро ставили жителі сіл Ботар і Неветленфо́лу питання ремонту зруйнованих доріг. Очільник облради інформував, що на ремонт відрізку міжнародної траси «Вилок – Неветленфолу – КПП «Дякове» виділено кошти з Державного бюджету України, Державного фонду регіонального розвитку та місцевих бюджетів. П’ять кілометрів дороги вже капітально відремонтовано.
Заступник голови облради Йосип Борто, підсумовуючи зустріч, наголосив, що питання, порушені громадами сіл Ботар і Неветленфо́лу болючі для них. Звісно, в ідеалі належало б розпочати реконструкцію діючого КПП чи побудову нового.
– І ми це будемо робити, – наголосив Йосип Йосипович, – але це потребує часу, коштів, пошуку інвесторів тощо. Тому необхідно якомога в стислі строки «чергу з фурами» розташувати до – та за межами населеного пункту,відтак з участю працівників поліції і прикордонної служби та активістів пропускати їх «пакетом» до КПП. Це – перший етап вирішення проблеми. Далі необхідно знайти земельну ділянку, інвестора та облаштувати відповідний термінал з усім побутовим сервісом для водіїв аж до остаточної реконструкції КПП за всіма вимогами євро стандартів.
Учасники наради відвідали відтак ще один КПП Виноградівщини – «Вилок», що на українсько-угорському кордоні. Тут черга з автомобілістів, які бажають виїхати до Угорщини, розпочинається з бетонного моста через Тису. Щоб розвантажити міст, посадовці, після жвавої дискусії, озвучили рішення: необхідно забрати зупинку, облаштувати три дорожні полоси, нанести відповідну розмітку та проводити запуск виключно з повороту ліворуч. А для цього необхідно на рівні райради затвердити Схему дорожнього руху на цій ділянці, узгодивши її з відповідними дорожніми службами краю.
Прес-служба облради