Народний депутат України, голова ГО «Товариство угорської культури Закарпаття» Василь Брензович подав судовий позов проти Центральної виборчої комісії.
Предмет оскарження – визнання протиправною бездіяльність ЦВК та невідповідність її рішення вимогам законодавства щодо обов’язкового врахування інтересів національних меншин під час проведення виборів.
Мова йде про небажання ЦВК згідно з діючим законодавством утворити угорський виборчий округ у Закарпатській області до проведення наступних парламентських виборів. Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань проведення виборів», який набув чинності 1 лютого 2014 року, внесено зміни до Закону «Про вибори народних депутатів України». Цей документ був прийнятий Верховною Радою 21 листопада 2013 року конституційною більшістю у 365 голосів і став першим із євроінтеграційного пакету. У пункті 3 Статті 18 цього Закону йдеться про те, що межі одномандатних округів визначаються з урахуванням меж адміністративно-територіальних одиниць, інтересів членів територіальних громад та проживання на відповідній території представників національних меншин. Адміністративно-територіальні одиниці, на території яких компактно проживають представники окремих національних меншин та які межують між собою, повинні входити до одного виборчого округу.
У тому разі, якщо в суміжних адміністративно-територіальних одиницях кількість виборців, які належать до національної меншини, є більшою, ніж необхідно для формування одного виборчого округу, округи формуються таким чином, щоб в одному з них виборці, які належать до національної меншини, становили більшість від кількості виборців у виборчому окрузі.
Відомості щодо компактності проживання національних меншин на відповідній території надаються Центральній виборчій комісії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міжнаціональних відносин та захисту прав національних меншин України.
Відповідно до п. 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» цього Закону ЦВК у тримісячний строк із дня набрання чинності цим Законом необхідно було переглянути утворені нею на виборах народних депутатів України 28 жовтня 2012 року одномандатні виборчі округи, що існують на постійній основі, на відповідність їх вимогам статті 18 Закону України «Про вибори народних депутатів України» в редакції цього Закону.
Однак 21 березня 2014 року набули чинності чергові зміни, згідно з якими із законодавства було виключено положення про обов’язок ЦВК привести одномандатні виборчі округи у відповідність до статті 18 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Водночас указані зміни не звільняють ЦВК від виконання вимог 18 статті, яка є обов’язковою до виконання. Про це свідчить пп. 5 п. 5 Перехідних положень цього ж Закону (ЦВК у місячний строк після опублікування цього Закону привести свої акти у відповідність із цим Законом).
Крім цього, згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, з огляду на положення Основного Закону та інших нормативно-правових актів ЦВК зобов’язана виконати норми ст. 18 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Із моменту набрання чинності норм, які передбачають утворення спільних одномандатних виборчих округів, на території яких компактно проживають представники окремих національних меншин, до вказаної постанови ЦВК внесено більше як 20 змін. Проте жодна зміна постанови ЦВК від 28 квітня 2012 року №82 не стосувалася забезпечення прав національних меншин у Закарпатській області, що свідчить про упереджене ставлення посадових осіб ЦВК до угорськомовної нацменшини, представники якої проживають на території краю, вважає народний депутат Василь Брензович. 1 березня 2019 року він подав до ЦВК депутатське звернення, в якому просив розробити проект постанови про внесення змін до постанови ЦВК від 28 квітня 2012 року № 82 та ухвалити його на засіданні комісії. Відповіддю ЦВК від 11 березня 2019 йому відмовлено у задоволенні цього питання з огляду на те, що надані Міністерством культури дані базуються на Всеукраїнському переписі населення 2001 року та не відображають реального стану кількісного представництва тієї чи іншої національної спільноти.
Із такими обставинами народний депутат голова ГО «Товариство угорської культури Закарпаття» Василь Брензович не погоджується. І ось чому. Починаючи з 2014 року, визначення округів Центральною виборчою комісією відбувається без суттєвих змін порівняно з організацією процесу виборів народних депутатів у 2012 році. При визначенні округів ЦВК не враховуються зміни до Закону України «Про вибори народних депутатів України» від 17 листопада 2013 року. Адже цей Закон не просто надає можливість, а покладає на ЦВК обов’язок визначити одномандатні округи з урахуванням інтересів національних меншин (у цьому випадку – закарпатських угорців) і з урахуванням можливості для представництва їх інтересів у вищому представницькому органі – Верховній Раді України. Однак, порушуючи законодавство, ЦВК не сформувала одномандатні виборчі округи в Закарпатській області з урахуванням прав національних меншин та не взяла до уваги прямі вимоги закону.
Така бездіяльність ЦВК, на переконання Василя Брензовича, є протиправною, зокрема, в частині відмови від виконання вимог закону, які спрямовані на захист інтересів виборчих прав представників нацменшин, зокрема угорців Закарпаття, яких він представляє. Посилання ЦВК на відсутність актуальної інформації не може братися до уваги, тому що вказаним Законом не передбачено, за який проміжок часу інформація про кількісне представництво національної спільноти перестає відображати реальний стан.
Описана вище ситуація має бути врегульована через суд, а ЦВК, у свою чергу, зобов’язана забезпечити виконання вимог діючого законодавства в частині визначення одномандатних округів у Закарпатській області та сформувати своїм рішенням одномандатний округ з урахуванням інтересів громади та національної меншини (угорців) на території краю.
Крім того, Василь Брензович розповів «Карпатському об’єктиву», що «під час парламентських виборів 2014 року ГО «ТУКЗ» також зверталося до ЦВК із проханням створити окремий виборчий округ для угорців, які проживають в одному регіоні, але запит відхилили, і більшість угорського населення було розділено на три округи. Більше того, всупереч виборчому законодавству, Берегівський район, де мешкає найбільша частка виборців із числа угорської меншини, був розділений між кількома виборчими округами таким чином, що в жодному з них угорська меншина не становила більшості». За словами народного депутата, ГО «ТУКЗ» кілька разів зверталося до ЦВК, однак там відповіли, що з різних причин не можуть з’ясувати, де саме проживають угорці на Закарпатті, й тому не можуть утворити окремий угорський виборчий округ. Саме ця відмова і стала причиною для нинішнього судового позову. До речі, враховуючи позицію ГО «ТУКЗ», із подібними вимогами до ЦВК тоді зверталася і Закарпатська ОДА.
Нагадаємо, практика створення так званого «угорського округу» вже була успішно втілена на виборах у 1998 та 2002 роках, коли голосування проводилося за змішаною системою. У 1998-му такий округ включав території Берегівського району, частину Мукачівщини, Виноградівщини, де компактно проживають угорці, та тягнувся аж до Солотвина в Тячівському районі. У 2002 році на один округ було більше, тому конфігурація змінилася. Відрізали частину угорських сіл Мукачівщини та додали кілька сіл Виноградівщини. Потім набула чинності пропорційна система, і потреба в ньому відпала. Однак на парламентських виборах 2012 року, коли знову була повернута змішана система, виборчі одномандатні округи поділили зовсім по-іншому – таким чином, щоб угорці не становили більшості в жодному з них. А під час минулих парламентських виборів у 2015 році ЦВК, не дивлячись на те, що вищезгадані зміни до законодавства вже набули чинності, відмовилась переглянути межі округів, сформованих фактично за часів режиму Януковича. Тоді назвали причину: утворення одномандатних округів на постійній основі здійснюється не пізніше 180 днів до дня голосування, а відомості щодо компактного проживання нацменшин, які надаються ЦВК відповідним центральним органом державної влади, вчасно не надійшли. Скидається на те, що напередодні майбутніх парламентських виборів ЦВК знову намагається ухилитися від установленого законодавством перегляду меж виборчих округів.
Руслан ФАТУЛА